Παρασκευή 1 Ιουλίου 2016

Το προφίλ του επαγγελματία manager στο χώρο της εκπαίδευσης σήμερα.

του Βασίλη Γαλάνη
Executive, Nαυτεμπορική,

Πέραν της ακαδημαϊκής διεύθυνσης, του product management και του κλασικού marketing management

Η αγορά της ιδιωτικής εκπαίδευσης σήμερα, αποτελεί μια άκρως ανταγωνιστική αγορά. Οι ευκαιρίες ανάπτυξης όσων οργανισμών δραστηριοποιούνται σε αυτήν, επιβάλλουν τη διοίκηση επιμέρους τομέων και κλάδων σπουδών, με νέες αποτελεσματικές μεθόδους. Κατά ένα τρόπο θα έλεγα ότι οργάνωση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών οργανισμών που πραγματεύεται αυτό το άρθρο μου, επιβάλλει σήμερα την υιοθέτηση στρατηγικών της διοίκησης προϊόντος και της διοίκησης της μάρκας από άλλους κλάδους, με σκοπό την περαιτέρω οργάνωση στο εσωτερικό του οργανισμού υιοθετώντας τις αρχές του οριζόντιου management.

Η νέα αυτή οργανωτική δομή, επιβάλλει τη δημιουργία θέσεων με ικανά διευθυντικά στελέχη που θα ασχολούνται κυρίως με το marketing και το development ενός κλάδου σπουδών.
Αυτή η νέα οργανωτική δομή είναι απαραίτητη προκειμένου οι εκπαιδευτικοί οργανισμοί να ανταγωνιστούν προιοντικά με αποτελεσματικότητα, να καθιερώσουν τα επιμέρους schools και τα προγράμματα σπουδών που προσφέρουν και εν τέλει να ανταγωνιστούν, αφιερώνοντας σε κάθε τομέα / κλάδο σπουδών, μια αποκλειστική ομάδα επαγγελματιών που θα μπορεί να αντιληφθεί και να εφαρμόσει ξεχωριστές στρατηγικές marketing.
H ίδια οργανωτική δομή, επιτρέπει επιπλέον στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, να ανταγωνιστούν με διαφορετικά brands και σαφώς διαφορετικά προγράμματα σπουδών, στην ίδια προιοντική κατηγορία, μέσα από διαφορετικές δομές εκπαίδευσης, π.χ. Ε.Ε.Σ., ΙΕΚ, Κολλέγια, κ.λ.π.

Ο επαγγελματίας της εκπαίδευσης σήμερα, είναι διαφορετικός από τον επαγγελματία της εκπαίδευσης του 1990 και του 2000.
Ουσιαστικά ο ρόλος του, έχει μεταμορφωθεί κάτω από τις ραγδαίες εξελίξεις στο χώρο του marketing και των νέων τεχνολογιών, οι οποίες ξεπερνούν το κλασσικό ακαδημαϊκό πρότυπο και υπόβαθρο που απαιτούνταν για τη διοίκηση ενός οργανισμού, ενός τομέα ή ενός κλάδου σπουδών και τον κλασικό τρόπο οργάνωσης του marketing.
Θα έλεγα ότι οι ραγδαίες εξελίξεις και ο έντονος ανταγωνισμός, έχουν απαξιώσει πλήρως το παλιό μοντέλο του manager ενός κλάδου σπουδών, καθώς και το παλιό μοντέλο της ακαδημαϊκής διεύθυνσης σε ένα σύγχρονο ιδιωτικό εκπαιδευτικό οργανισμό.
Καθώς ο κόσμος αλλάζει, καθώς οι συνθήκες αλλάζουν, αλλάζουν και οι ικανότητες των επαγγελματιών που είναι το ζητούμενο για την ανάπτυξη της αγοράς στον κλάδο της ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Το ίδιο συμβαίνει άλλωστε και με τους υπεύθυνους του marketing στους σύγχρονους εκπαιδευτικούς ιδιωτικούς οργανισμούς, που μπορεί ολοένα και περισσότερο να ανακαλύπτουν ότι το κλασσικό marketing mix δεν φτάνει για να δουλέψει από μόνο του, ή ότι οι παλιές γνώριμες συνταγές αρχίζουν να μην δουλεύουν με την ίδια αποτελεσματικότητα ή εν πάσει περιπτώσει η απλή εφαρμογή τακτικών δεν αρκεί ακόμη κι όταν οι διαφημιστικές εκστρατείες προγραμματίζονται στη βάση βραχυχρόνιων κυρίως αποτελεσμάτων.

Η πραγματική ανάγκη σήμερα στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οργανισμούς, είναι η ανάπτυξη οριζόντιων διεργασιών και εφαρμογής συστημάτων, που θα δουλεύουν μακροπρόθεσμα σε όλα τα πεδία του ανταγωνισμού, ακόμη και σε αυτό της επικοινωνίας.
Ο τρόπος με τον οποίο μέχρι τώρα είναι οργανωμένο το marketing στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς αλλάζει και παράλληλα αλλάζει τόσο το προφίλ των ακαδημαϊκών συνεργατών αλλά και το προφίλ των υπεύθυνων συνεργατών του marketing.
Ενδεχομένως μερικά χαρακτηριστικά ενός νέου επαγγελματικού μοντέλου, για ένα νέο ακαδημαϊκό διευθυντή ενός κλάδου / τομέα σπουδών, την επόμενη οκταετία, να είναι ξεκάθαρο, από την παρακάτω μονογραφία που ακολουθεί:

Α. Ακαδημαικά καθήκοντα:(Με βάση την εφαρμογή αρχών του οριζοντίου management, δεδομένου ότι διοικούν ομότιμους ή και ανώτερα ακαδημαϊκά προσόντα )
Αξιολόγηση καθηγητών, Προσλήψεις καθηγητών, Παρακολούθηση πορείας ακαδημαϊκού έργου, Τήρηση Κανονισμού Σπουδών, Διαχείριση Εργαστηρίων, Εισαγωγή Νέων Τεχνολογιών στον κλάδο σπουδών, Project’s σπουδαστών, Βελτίωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων, Βιβλιογραφία, Εκπόνηση ωρολογίων προγραμμάτων, Εκπαίδευση νέων συνεργατών, Ενημέρωση σπουδαστών για τις δραστηριότητες του τομέα σπουδών, Διοικητικά θέματα, Επίτευξη στόχων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, απόδοσης σπουδαστών και πολλά άλλα.

Β. Ανάπτυξη: Δημιουργία νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, διασύνδεση με την παραγωγή, εφαρμογές e- learning, μηχανογράφηση διαδικασιών, CRM, Εκπαιδευτικές δραστηριότητες π.χ. διαλέξεις, σεμινάρια, εκπαιδευτικές επισκέψεις,
Διοργάνωση συνεδρίων και ημερίδων για την προαγωγή και παρουσίαση του ακαδημαϊκού έργου του τομέα/κλάδου σπουδών, συμμετοχή σε εκθέσεις του κλάδου, μελέτη ανταγωνισμού, επαφές με μέσα, αξιοποίηση site, νέων τεχνολογιών, αξιολόγηση μέσων για την επικοινωνία των προγραμμάτων σπουδών, παραγωγές σπουδαστών, εκθέσεις σπουδαστών, συμμετοχή σε διαγωνισμούς, συμμετοχή στη διαμόρφωση στρατηγικής και επικοινωνίας για τον κλάδο σπουδών, στρατηγικές συνεργασίες και πολλά άλλα.

Γ. Διαχείριση σπουδαστών/ φοιτητων: Εξατομικευμένη προσέγγιση και διαχείριση της απόδοσης, εποπτεία και τήρηση κανονισμού σπουδών, εξασφάλιση προϋποθέσεων ποιοτικής εξυπηρέτησης και ικανοποίησης των σπουδαστών, διασύνδεση με επιχειρήσεις, διοργάνωση ημερών καριέρας με εταιρίες του κλάδου, επαγγελματική προώθηση τελειόφοιτων, διαχείριση απόφοιτων, και πολλά άλλα.

Δ. Συμμετοχή σε ενέργειες marketing, advertising και sales.
Κατά τις ίδιες αναλογίες σήμερα αλλάζουν τα χαρακτηριστικά και το επαγγελματικό μοντέλο των στελεχών του marketing στους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, απαιτώντας περισσότερες και διαφοροποιημένες δεξιότητες.
Απαιτείται σήμερα ένας πιο σύνθετος σχεδιασμός marketing που θα εξασφαλίζει τη συμμετοχή του καταναλωτή μέσα από παραδοσιακά και νέα μέσα.
Απαιτούνται νέες αναλυτικές και συνθετικές δεξιότητες, ικανότητες ηγεσίας και διαχείρισης ομάδων που εργάζονται ταυτόχρονα σε πολλές και ραγδαία μεταβαλλόμενες αγορές, διαθέτοντας δημιουργικές και διοικητικές ικανότητες.

Η νέα εποχή στο marketing των εκπαιδευτικών οργανισμών απαιτεί την ανάπτυξη νέων εργαλείων για το σχεδιασμό και τη δημιουργία σχέσεων με τον καταναλωτή, στρατηγική ικανότητα και σχεδιασμό, πρωτοπορία και αναλυτική ικανότητα για να φέρνει κανείς τα νούμερα που απαιτούνται και δικαιολογούν την εφαρμογή και την ανάπτυξη στρατηγικών.
Οι σύγχρονοι υπεύθυνοι του marketing στους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς οργανισμούς θα πρέπει να διαθέτουν την απαραίτητη πείρα και τις δεξιότητες που απαιτούνται, έτσι ώστε να έχουν την ικανότητα να αναπτύξουν δικές τους και εξατομικευμένες λειτουργίες media. Οι υπεύθυνοι του marketing μέσα σε ένα σύγχρονο ιδιωτικό εκπαιδευτικό οργανισμό, πρέπει να εγκαταλείψουν τον παραδοσιακό τους ρόλο και να επαναπροσδιορίσουν το ρόλο τους. Ο υπεύθυνος του marketing σε ένα ιδιωτικό εκπαιδευτικό οργανισμό σήμερα, χρειάζεται περισσότερες ικανότητες από το να μπορεί να συνεργάζεται αποτελεσματικά μόνο με διαφημιστικές εταιρίες, να αγοράζει media, να διαχειρίζεται έρευνες κοινές σε όλους τους ανταγωνιστές, να επιλέγει σωστά διαφημιστική εταιρία και να τη διαχειρίζεται, να ερμηνεύει στοιχεία ερευνών αγοράς αξιοποιώντας την πληροφόρηση και να χτίζει εικόνα μέσα από την επικοινωνία και μόνον.
Σαφώς πρέπει να διαθέτει μεγάλα αποθέματα ενέργειας και αφοσίωσης στα αποτελέσματα, να μπορεί να αξιολογεί καμπάνιες και προσφορές από τις διαφημιστικές εταιρίες και να τις αντιστοιχίζει με καταναλωτές και υφιστάμενες ή νέες αγορές, αξιοποιώντας την πείρα του. Θα πρέπει σαφώς να μπορεί να αντιλαμβάνεται και να εστιάζει στις ευκαιρίες της αγοράς, να είναι ικανός και πληροφορημένος, να μπορεί να αποφασίζει γρήγορα και σωστά, επιλέγοντας τις κατάλληλες αγορές. Σήμερα οι υπεύθυνοι του marketing πρέπει να διαθέτουν περισσότερη ικανότητα για αφηρημένη σκέψη, μέσα σε ένα περιβάλλον ταχύτητας, αντιφάσεων και αβεβαιότητας, που δεν επιτρέπει όπως πριν από μια δεκαετία, να αναπαραγάγει κανείς τη διαδικασία του marketing με τον ίδιο «ασφαλή τρόπο», που παράγει προϊόντα ή παρέχει υπηρεσίες ένας οργανισμός. Πέρα από δεξιότητες στην επικοινωνία, ο σύγχρονος υπεύθυνος marketing σε ένα εκπαιδευτικό οργανισμό, πρέπει να διαθέτει αναλυτική και συνθετική ικανότητα, δημιουργικές ικανότητες, ικανότητες ανάθεσης έργου και διαχείρισης πολλών και διαφορετικών ομάδων, ικανότητες διοίκησης, στρατηγικές ικανότητες και πείρα.
Παράλληλα να διαθέτει την απαραίτητη γνώση στα νέα μέσα, τις νέες τεχνολογίες, την ανάγκη συμμετοχής του κοινού και το διαδραστικό marketing. Ο υπεύθυνος marketing στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, πρέπει να είναι δημιουργικός, ευέλικτος με αυξημένη κρίση, με μακροπρόθεσμο προσανατολισμό, νεωτεριστικές τάσεις και ικανότητα εφαρμογής νέων ιδεών, αλλά και αυξημένη ικανότητα να ανταποκρίνεται υπεύθυνα σε μη δομημένα και διαρκώς μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα.

Αναμφισβήτητα τα απαραίτητα χαρακτηριστικά απαιτούν επιχειρηματικότητα, τεχνολογικές δεξιότητες, στρατηγική ικανότητα, γνώση της κατανάλωσης των μέσων και γνώση του νέου καταναλωτή και των νέων μέσων. Η ευρεία γνώση του marketing, η καλή αντίληψη της παρούσας θέσης ενός οργανισμού στην αγορά και η βαθιά γνώση ποσοτικών τεχνικών, αποτελούν βασικές δεξιότητες του σύγχρονου marketing manager σε ένα ιδιωτικό εκπαιδευτικό οργανισμό.
Η ικανότητά του να αναπτύσσει διάλογο με τον καταναλωτή, να αναλαμβάνει ρίσκο και να προσανατολίζεται στην καινοτομία, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά της επόμενης γενιάς marketing για το 2010 και μετά. Στη νέα εποχή είναι απαραίτητο να διαθέτει κανείς μια ανεξάρτητη ικανότητα ηγεσίας στην ομάδα του marketing, που θα του επιτρέπει να αναμορφώνει ριζικά την ομάδα του marketing και τον προσανατολισμό της.
Η νέα εποχή αλλά και η επόμενη μέρα, απαιτεί νέες ικανότητες και δομές που επιτρέπουν στους ηγέτες του marketing να χρησιμοποιούν την ελευθερία κινήσεων και την ισχύ τους, αναπτύσσοντας τις ομάδες τους έτσι ώστε να κερδίζουν και να παράγουν αποτελέσματα σε ένα περιβάλλον παγκόσμιο, σε ένα περιβάλλον τεχνολογίας, σε ένα περιβάλλον αντιφάσεων, σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, σε ένα περιβάλλον καθοριστικών και αναπάντεχων αλλαγών στο οποίο η εκπαίδευση θα διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο ως αξία.